Wednesday 30 January 2013

I Like: Work for Money, Design for Love





























It has now been 2 and a half year since I graduated from Camberwell College of Arts and I remember the stress, what do I do now? I did not study to become a Doctor, a nurse or a teacher, I went for a ego trip and my dream instead, to use what I felt was my biggest asset, my creativity,  and turn it into my profession.

Yes, I decided to put myself heavily in debt and try to make a living out of drawing and knew that once I graduated I would not be guaranteed a job just because I had a degree, no, I would get a job depending on if the client liked my drawing style and visual language or not.

Quite a tuff deal.

And while College and University courses are great for development, learning who you are and how you work, learning skills and getting a portfolio together there is seldom any talk about how to actually survive once you enter the real world. You might practice writing a cv and discuss what your niche is, but is it enough to send a cv around to get work today?

How do you actually approach clients and get work and how do you charge for your work? How do you brand and promote yourself ? And what about legal matters, moral and integrity issues and copyright?

I have survived for 2 and a half years now (yeay, it's worth a little celebration!) so I most have been doing some things right but now I found a very good book, "Work for Money, Design For Love" by David Airey, that discuss all these matters and that I had to share with you.

It is written in a very straight forward and honest way which almost makes it feel as if you are having a cup of tea with the author while he tells you about his own experiences and what he has learned from his years as a freelance designer and what others in the same industry has shared with him. The book deals with subject from working at home vs having a studio, how to handle projects and clients, how to set up your own business, integrity issues etc.

Somethings you will already know, somethings will make your brain shout out a little "ah". I do recommend it.

You can get your copy here

4 comments:

Karin Söderquist said...

Låter bra, den ska jag försöka få tag på!

Åsa said...

Hej!

Han som skrivit boken ar graphic designer men jag tycker anda att det relaterar till oss, hur viktigt det ar att skriva kontrakt och att skydda sig sjalv etc. Manga bocker som jag hittat hittills handlar bara om vad illustratorer gor, var dem bor och en lank till deras hemsida samt nagon photoshop tutorial och nan lista over viktiga saker att tanka pa - den har gar mer in i detalj och diskuterar fordelar och nackdelar med att jobba hemma eller i studio, vara signad till agentur eller inte etc etc. Bra bok.

Petra said...

hej Åsa! vilket bar tips, den boken ska jag absolut skaffa.
jag känner mig helt vilsen i den här stora djungeln...får man fråga hur du har fått igång ditt frilansande? det skulle vara så skönt att få höra en berättelse ifrån verkligheten, i skolan så är man så skyddad ifrån allt det där.
jag känner igen mig i att skolan inte lär ut hur man ska göra sen när man står på egna ben där ute..
om du inte vill svara här som en kommentar så skulle jag bli överlycklig om du skickade ett mail.
min adress är petra.w.norgren@gmail.com
men jag förstår även om du inte hinner =)
tack för boktipset igen!
ha det fint!
/ mvh Petra

Åsa said...



Hej Petra!

Nej men sjalvklart, vi borde kanske starta en trad sa att alla kan dela med sig av sina erfarenheter for precis som du sager - i skolan lar man sig inte om det verkliga livet. Det tycker jag vore en bra ide, kanske kunde fa med lite illustratorer som har fler ar pa nacken som kan beratta sin historia?

Jag har kontaktat alla foretag som jag vill designa for, ringt och presenterat mig och visat min portfolio och har fatt jatte bra respons fran svenska foretag som ar intresserade men det har inte lett till att jag designat nagot for nagon eller gjort nagon kollektion annu. En del foretag tror jag ar radda for att arbeta med frilansare sa det tar ett tag att bygga upp en relation och visa att man ar palitlig, lyhord och faktiskt kan komma och traffa dem och medverka pa moten etc och att man ar lika palitlig och kan gora ett minst lika bra jobb som en in-house designer.

Att vara synlig online ar jatte viktigt och att ha en hemsida och alla tjatar om vikten av social media, Twitter etc, men jag har fatt alla min projekt genom att kontakta foretag och kunder direkt och bara tva jobb dem senaste 2 aren har kommit fran social media - men jag har lart kanna andra illustratorer och designers, hitta bra hemsidor och bloggar sa det kanske inte har lett till fler projekt men annat bra.

Oj, vad langt det blir - far maila dig istallet ;)

Mvh Åsa